1. Pysähdy, rauhoitu ja ajattele. Vaikka kohujen kanssa on aina kiire, asiat on ensin selvitettävä talon sisällä kunnolla ja päätettävä vastuista. 

  2. Dokumentoi. Ota häiritsevistä viesteistä ruutukaappaus tai vaikka kuva kännykälläsi. Kirjaa ylös asianosaisten nimet.

  3. Selvitä, mistä juttu sai alkunsa. Tietääkö häirinnän kohde itse, mitä hänestä kirjoitetaan? Tiedetäänkö varmasti, mikä on totta ja onko itse tehty virhe vai ei? 

  4. Ole nopea. On tärkeää ehtiä kertoa tarina omasta näkökulmasta ennen kuin huhut leviävät.

  5. Varmista resurssit kohun hoitoon. Selvittely ei onnistu muiden töiden ohessa, vaan työntekijöille on tarvittaessa varattava aikaa esimerkiksi someseurantaan.

  6. Tiedota asiasta ensin tärkeimmille sidosryhmille (oma henkilöstö!), sitten vasta suurelle yleisölle (jos tarpeen).

  7. Vastaa väitteisiin ja anna oma näkökulmasi samoissa kanavissa, joissa keskustelua aiheesta käydään.

  8. Pidä asiat asioina - varo henkilöön menevää kommentointia!

  9. Korjaa faktat mutta älä ala väitellä, inttää tai selitellä. Kylmä strategiapuhe ei myöskään auta. Ole aito. Ota huomioon vastapuolen tunteet - ole korrekti.

  10. Pyydä aidosti anteeksi, jos virhe on teidän. Ellei ole, voi kuitenkin pahoitella ikävää tilannetta ja sen aiheuttamia ongelmia. Silloin kannattaa myös kertoa suoraan, että virhe on tapahtunut muualla.